Qure ::

Qure:
Zónder voorhangprocedures,
zónder facultatieve delegatiebepaling..

Zoek  

 Laatste update: 31-01-2022
 
 Inloggen:
Geen account?
Waarom online adverteren?
(2848 gelezen)
[Printer vriendelijke pagina | Stuur naar een vriend]

Waarom online adverteren?

De netto-omzet aan online reclame in Nederland groeit snel. Zeker drukke beleidsmakers, artsen, ICT-ers en consultants zoeken hun informatie online .

 

Neem een doodgewone traditionele advertentie in zo'n medisch tijdschrift. Hoe vaak (en hoe lang) moet u overleggen met PR-bureau of advertentiebureau, met opmaker, illustrator, vormgever en fotograaf? Al die partijen moeten op elkaar afgestemd worden, tegen een prettig uurtarief. En: hoe lang zijn uw eigen medewerkers er dan nog eens mee bezig? En dan staat u opeens op pagina 73, naast zo'n raar flutartikel. En wat bent u kwijt aan een eigen postale glossy nieuwsbrief of E-zine, waarvan de ontvanger nooit weet of de feiten kloppen?

 

Duizenden euro's met onbekend resultaat

Een beetje traditionele advertentie kost u 3000 tot 4000 euro per stuk, plus uw eigen kosten. Maar dat is éénmalig. Hoeveel heeft u er per jaar? "Ja, maar wij reserveren altijd jaarlijks een vast budget voor traditionele advertenties". Wat is er tegen een beetje bijsturen of experimenteren? Anders doet uw concurrent het wel. Hoe ging het in de evolutie met kanjers die zich weigerden aan te passen?

 

Uitgeverijen maken zich zorgen om de dalende aantallen abonnees van papieren tijdschriften, ook in de zorgsector. Die zorgen zijn begrijpelijk. De lezer wil snel geïnformeerd worden, niet wachten op het vierwekelijkse papieren tijdschrift in zo’n plastic hulsje. Daar heeft men al hele stapels van, veelal ongelezen. Hoe vaak blijft het plastic hoesje ongeopend? Hoe vaak worden advertenties bij voorbaat uitgescheurd? U bent echt geen uitzondering.

 

Online reclame in de lift

In de eerste drie kwartalen van 2003 steeg de omzet van online reclame in Nederland met 22 procent, tot een omzet van 27,1 miljoen euro. Dit stelde het Interactive Advertising Bureau (IAB) vast, samen met twaalf grote exploitanten voor online reclame. Informatie voor dit onderzoek werd aangeleverd door: MSN, Funda, Wanadoo, Veronica, Adlink, IP, Tiscali, Webads, Lycos, Ilse, IDG en Wegener Multimedia. Het twaalftal vertegenwoordigt de omzet van ruim 200 websites in Nederland. Er zijn nog geen cijfers over het vierde kwartaal van 2003, maar de laatste drie maanden scoren vanouds het hoogste.

 

Waaruit bestaat de online reclame? 

Volgens cijfers van IAB (eind januari 2004) is de omzet aan online reclame als volgt verdeeld:

  • banners en skyscrapers 53 procent;
  • content integratie 18 procent;
  • pop-ups, rich-media en interstitials 14 procent;
  • sponsoring 12 procent;
  • zoekmachine-marketing 2 procent;
  • Email-marketing 1 procent.

 

Vergelijk zelf de kosten die u maakt voor online adverteren of ouderwets adverteren op papier.

Wat betaalt u bij Qure voor één maand adverteren, op de voorpagina? Vergelijk dat met een papieren advertentie, die men meestal links laat liggen of uitscheurt.

 

In het vierde kwartaal van 2003 werd op de Amerikaanse markt voor online reclame een recordomzet van 2,2 miljard dollar behaald. Dit zegt onderzoeksbureau IAB in een rapportage samen met PricewaterhouseCoopers. De omzetgroei bedroeg 38 procent.   En in Nederland? In de eerste negen maanden van 2003 werd er een netto-omzet behaald van 27,1 miljoen euro, een groei van 20 procent vergeleken bij dezelfde periode één jaar eerder.

 

Een extra uitdaging is dat een online advertentie interactie biedt met uw lezer.

Denk o.a. aan:

  • Doorlinken naar een advertorial
  • Doorlinken naar uw eigen website (of een andere)
  • U kunt uw klant een digitaal bestand laten downloaden
  • U kunt een (korte) audiovisuele presentatie aanbieden
  • U kunt doorlinken naar de Qure BedrijvenGids
  • Uw marketing manager vertelt u er méér over.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

naar boven © 2000 - 2024 Qure BV i.o. Amsterdam