Qure ::

Qure:

allergisch voor opgeblazen taal

Zoek  

 Laatste update: 31-01-2022
 
 Inloggen:
Geen account?


Zoek




Artikelen in groen zijn recent. Artikelen in paars zijn ouder
dan twee weken en kosten u een credit

Gevonden artikelen 211 .
Pagina << | 1 | 10 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | >>
  • dinsdag, 13 april 2004
    Commentaar - VWS wil 310 miljoen euro minder bureaucratie

    Weinig concrete “invulling aan kabinetsdoelstelling”

    Het ministerie van VWS meldt 310 miljoen euro te gaan besparen op administratieve lasten. “Vooral in de zorgsector kan er op papierwerk en overbodige regels bezuinigd worden”, aldus het departement. Veel regels zullen volgens VWS tegen de “administratieve-lasten-lat” worden gehouden. Misschien handig om tegelijk ambtelijk en verhullend taalgebruik aan te pakken.


    Lees meer ...  


  • maandag, 05 april 2004
    Commentaar - Gratis Internet bij re´ntegratieproject

    Optie voor kwart miljoen chronisch zieke kinderen?

    Een gratis breedbandige Internet-verbinding om uitkeringsgerechtigden sneller aan het werk te krijgen. Die worden massaal weggegeven door UPC Nederland en reïntegratiebedrijf NV Werk. Ook zinvol voor chronische patiënten? Of voor chronisch zieke kinderen? Daarvan telt Nederland er een kwart miljoen.


    Lees meer ...  


  • zaterdag, 27 maart 2004
    Commentaar - Skepsis over nieuw zorgportaal

    Medio april beslist het Ministerie van VWS over de nieuwe “zorgportal” voor burgers. Dat meldt Medisch Contact. Onderzoeksbureau Cap Gemini Ernst & Young (CGEY) bracht vorige week een positief advies uit, in opdracht van het ministerie van VWS. De nieuwe “portal” moet de opvolger worden van de Gezondheidskiosk, waarvan de overheid eind 2003 de subsidie stopzette.


    Lees meer ...  


  • zondag, 21 maart 2004
    Commentaar - ôLandelijk medicatiedossier: vˇˇr wat hoort watö

    door Kees van der Graaf, apotheker te Oosterwolde

    Nederlandse apothekers kunnen trots zijn op de kwaliteit van hun automatisering. Medicatiehistories leggen we keurig vast en alle zorgregels registreren we in een elektronisch patiëntendossier, aan elkaar gekoppeld in beveiligde servers. Jarenlang hebben we daarin geïnvesteerd, veel creativiteit, veel geld, enorm veel tijd. En: ten behoeve van de patiënt wisselen we die medicatiegegevens netjes elektronisch uit met collega’s en met concurrenten, ook als die met een ander apotheeksysteem werken. Op eigen kosten maakten we er zelfs een standaard voor: OZIS. Likkebaardend kijken zorgbobo’s ernaar. “Hadden alle zorgverleners maar zoiets”. Wat zou gebeuren als die apotheekgegevens overal voor iedereen gratis 24 uur per dag beschikbaar zouden zijn?


    Lees meer ...  


  • vrijdag, 20 februari 2004
    Commentaar - "Gammele zorgICT treft jaarlijks 40.000 patiŰnten"

    EPD nu ook op de TV Het TV-programa was voor alle leeftijden, ondanks de alarmerende cijfers. Zeker 40.000 Nederlanders kwamen in 2003 in het ziekenhuis, belandden bij de huisarts, werden verkeerd geopereerd of behandeld. De oorzaak: fouten in hun medische dossier of bij de overdracht van medicatiegegevens. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO, in opdracht van Nictiz en het Nederlands Patiënten/Consumenten Platform (NPCF). Tevens kregen circa 75.000 mensen verkeerde geneesmiddelen voorgeschreven, door fouten in de communicatie tussen zorgverleners. Bij elkaar hebben de diverse fouten geleid tot 18.000 extra operaties. Het actualiteitenprogramma Netwerk bracht voor het eerst zorgICT op TV at prime time , als primeur voor een breed publiek, maar wel een beetje oppervlakkig en goedgelovig. Was er eigenlijk wel echt nieuws? En waarom nu juist nu?


    Lees meer ...  


  • zondag, 18 januari 2004
    Commentaar - "Gedragscode voor wetenschappers"
    Onderzoekers worden door hun opdrachtgevers, zoals bedrijven en de overheid, steeds vaker gedwongen om de uitkomsten van hun o­nderzoek aan te passen. Dit maakt wetenschappelijk o­nderzoek o­nbetrouwbaar. In dagblad De Telegraaf stelt rector magnificus Paul van der Heijden van de Universiteit van Amsterdam dat een gedragscode voor wetenschappers gewenst is. Ook het TV-programma Netwerk besteedde o­nlangs aandacht aan het belangrijke o­nderwerp. Dat is een goede zaak. Ook in de zorgICT worden met enige regelmaat conclusies van wetenschappelijke studies o­nder druk aangepast aan de wensen van de opdrachtgever, zoals overheid of Nictiz.
    "Zonder betrouwbaar wetenschappelijk o­nderzoek hebben we geen artsen, geen ruimtereizen, niks", aldus rector magnificus Van der Heijden.

    Lees meer ...  


  • woensdag, 07 januari 2004
    Commentaar - Kees Molenaar vertrekt bij VWS: waarom?

    Belangrijkste ambtenaar verlaat zorgICT

    Met ingang van 1 maart 2004 vertrekt Kees Molenaar (46) bij het ministerie van Volksgezondheid. Dat meldt hij in een Email aan geselecteerde sleutelfiguren binnen de zorgICT. Molenaar is van oorsprong technicus en vertrekt naar de Inspectie voor de Gezondheidszorg, waar hij Informatiemanager wordt, verantwoordelijk voor I&A (Informatisering en Automatisering).


    Lees meer ...  


  • maandag, 29 december 2003
    Commentaar - Waarom 198 miljoen euro als 2,5 miljoen genoeg is?
    De aanrijtijd van ambulances moet van 15 naar 8  minuten. Dat zou jaarlijks zo'n 1000-2000 levens  redden, aldus de Raad voor de Volksgezondheid Het verder aanscherpen van de aanrijtijden is op zich een goede actie. Maar hoe staat het met de reistijd van de o­nheilsplek naar het ziekenhuis? De tijd om direct per ambulance naar het juiste ziekenhuis te rijden, blijkt vaak veel langer dan noodzakelijk. Binnen hoeveel tijd moet een patiënt per ambulance in een ziekenhuis met opnamecapaciteit aankomen? Dat staat wonderlijk genoeg niet  op de politieke agenda. “Maar dat gaat toch met loeiende sirene zo snel als het maar kan?” Nee dus. 

    Lees meer ...  


  • donderdag, 25 december 2003
    Commentaar - Het blijft stil vanaf de Beagle-2

    Wetenschappers hebben nog steeds geen signalen opgevangen van de Britse Beagle 2, die vandaag is afgedaald in de ijle atmosfeer van Mars.

    Techniek is mensenwerk en is altijd feilbaar, net als de zorgICT.


    Lees meer ...  


  • woensdag, 24 december 2003
    Commentaar - Moeizaam GHIP wint internationale prijs

    Een initiatief om in de Nederlandse gezondheidszorg tot doelmatige zorginnovatie te komen –onder de naam GHIP (Good Healthcare Innovation Practice)- kreeg op 4 december de 3e plaats in de categorie Knowledge Management van de internationale Information Management 2003 Awards. Het GHIP Kennis- en coördinatiecentrum (KCC) was de enige non-profit organisatie onder de 19 finalisten en kreeg de 3e prijs. De GHIP-richtlijnen blijken helaas in moeizaam en ambtelijk Nederlands op papier gezet..


    Lees meer ...  


Pagina << | 1 | 10 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | >>



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

naar boven © 2000 - 2022 Qure BV i.o. Amsterdam